Drömmar

Du kanske undrar vad drömmar har med kreativitet att göra? Allt...skulle jag vilja säga. Drömmar är en form av kreativitet, en bra form, för där släpper vi logikens spärrar...i drömmen är ALLT möjligt. Jag gick en gång en drömkurs, och frågade då om alla drömmer. Jag drömmer nämligen väldigt mycket, och fram till nu har jag alltid sovit så dåligt att jag aldrig kommit ner under drömstadiet.... Som svar på min fråga fick jag svaret NEJ.....inte riktigt alla. De allra flesta gör det, även om de inte kommer ihåg sina drömmar, men några få tycks ha svårt att drömma....min fundering blir då..är det de människor som i "vaket" tillstånd tycks helt humorbefriande??? Hur det är med den saken vill jag inte ge mig in på för som jag ser det så drömmer vi alla...alltid! Hur som helst så är jag oerhört glad för mina drömmar. I min familj har vi alltid pratat drömmar, ända sedan jag var liten, och omedvetet har vi alltså hjälpt varandra att hålla fantasin och kreativiteten levande. När jag jobbade med mina sinnebilder fick jag ibland texterna först, men ibland kom bilderna först oftast i mina drömmar. En del bilder var så envisa att jag var tvungen att kliva upp och rita av dem innan jag kunde somna om. En del kom i symbolform som svar på någn fråga jag ställt mig innan jag gick till sängs, och en del var någon sekvens i den allmänna drömvillervallan.... En sån bild var ett vattenfall fyllt av gitarrer...den drömmen handlade om känslor, och att vi ibland kan använda musik som ett medel att komma åt känslorna. Väljer vi alltid att lyssna på musik vi känner oss trygg med, når vi inte obekväma känslor, som kanske pockar på för att komma upp-ut- och -iväg. Ibland vaknar jag upp ur någon mardröm, då brukar jag fråga mig själv vad den drömmen vill lära mig, när jag insett det, sjunker jag ner i drömen igen och gör om den. Ofta med överraskande men bra slut :-) Många gånger kan drömmarna inspirera mig att måla. Ibland att skriva. När jag inte riktigt förstår och drömmen känns viktig brukar jag ringa min syster Anna, det är som vi har lättare att tolka varandras drömmar...det är väl lättare att se helheten när man är lite på avstånd! Sov gott...det finns ingen anledning att sova ont! / E

Kommentarer
Postat av: anna eklund

Vad vore vi om vi inte hade våra drömmar?!

I alla tillstånd?!

Vilken tur vi har varandra!

kram lillasyster!

2009-02-21 @ 12:36:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0